Thursday, August 23, 2012

CERPEN TEMPANG

( Pitteriah Abdullah )


 

Sumber: Pusat Pembangunan Kurikulum ( KPM )


 

SINOPSIS


 

    Hafizi merupakan murid yang cacat sejak dilahirkan. Kecacatan pada kaki kirinya yang pendek menyebabkan dia dipanggil dengan gelaran tempang oleh rakan-rakannya terutama Kamil. Kendatipun dia cacat, tetapi dia seorang murid yang cemerlang dalam pelajarannya. Hafizi seorang yang suka berdikari dan tidak mudah berputus asa meskipun dirinya serba kekurangan walaupun dia berasal daripada keluarga kaya dan setiap hari dihantar dan dijemput oleh pemandu keluarganya.


 

    Hafizi mempunyai seorang kawan baik bernama Raja. Dia sentiasa mempertahankan Hafizi daripada dikasari oleh Kamil yang sentiasa sakit hati dan cemburu akan kebijaksanaan Hafizi dalam pelajaran. Namun begitu, Hafizi tidak pernah melawan dan sakit hati akan perbuatan Kamil yang sentiasa mencari kesalahannya. Kamil tetap dengan perbuatan buruknya terhadap Hafizi dan tidak serik meskipun telah banyak dihukum oleh Cikgu Ridzuan, iaitu Guru Disiplin sekolah.


 

    Semasa murid-murid Tingkatan 4 Sains 1 mengadakan aktiviti perkelahan, Hafizi, Raja, Kamil dan kawan-kawannya turut serta diiringi oleh Cikgu Ridzuan dan Cikgu Lee. Tanpa disedari Raja menjerit meminta tolong bahawa Kamil lemas dalam kolam. Tanpa membuang masa, Hafizi terus terjun ke dalam kolam sehingga ke dasar untuk menyelamatkan Kamil yang sudah lemas dan tenggelam. Dengan bantuan Raja dan Hafizi, Kamil dapat diselamatkan. Kamil malu terhadap Hafizi dan memohon maaf kepada Hafizi atas keterlanjuran sikapnya terhadap Hafizi selama ini.


 


 

TEMA


 

Cerpen ini betemakan ketabahan hati seorang murid yang kurang upaya menjalani kehidupan. Hafizi yang cacat pada kaki kirinya yang pendek sebelah tabah melalui kehidupannya dan menganggap kecacatan bukan batu penghalang untuk terus berusaha dan Berjaya dalam pelajaran.


 

PERSOALAN


 

1.    Persoalan nasib golongan orang kurang upaya sering dihina.

Contoh: Hafizi sering diganggu, diejek dan dihina oleh Kamil yang sentiasa tidak berpuas hati dan benci dengan Hafizi disebabkan kecacatan.


 

2.    Persoalan sifat cemburu terhadap kelebihan yang ada pada orang lain.

Contoh: Hafizi seorang murid yang pintar dabn bijak sering menjadi mangsa kebencian Kamil yang tidak senang dengan kepandaian dan kepintaran Hafizi dalam kelas.


 

3.    Persoalan ketabahan menghadapi dugaan dan cabaran hidup.

Contoh: Hafizi merupakan seorang yang sabar dan tabah dalam menghadapi karenah kawannya yang bernama Kamil yang sering mencari gaduh dengannya. Namun, Hafizi tidak pernah menyimpan perasaan negative dan marah terhadap Kamil.


 

4.    Persoalan mensyukuri nikmat Tuhan.

Hafizi tidak pernah menyesal akan kecacatan yang dihadapinya dan sentiasa mensyukuri segala pemberian Tuhan terhadapnya.


 


 

PLOT


 

Secara keseluruhannya, plot cerpen ini digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:


 

( i )    Permulaan:


 

    Permulaan plot menjelaskan tentang sikap Kalim yang sering mengejek Hafizi disebabkan kecacatan yang dialaminya. Hal ini menyebabkan Hafizi sering menjadi bahan ketawa dan mangsa perlakuan jahat Kamil yang sering mencari sebab untuk menyakiti hati Hafizi kerana Hafizi merupakan seorang pelajar yang cemerlang dalam kelas 4 Sains 1.


 


 

( ii )    Perkembangan:


 

    Perkembangan plot menjelaskan kekasaran dan salah laku Kamil terhadap Hafizi. Hal ini dapat dilihat apabila Kamil menolak Hafizi yang hendak masuk ke dalam kelas. Bagaimanapun Raja, iaitu kawan rapat Hafizi selalu mempertahankannya


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

Post a Comment