Monday, September 6, 2010

Prosa Tradisional Ting 1 Budi Baik Seorang Bapa Angkat

Kemangkatan Tuanku Si helang Laut dan Permaisurinya di Bandar Mengkalih menyebabkan anaknya awang Sulung Merah Muda dipelihara oleh Datuk Batin Alam dan Uli Emak Si Anjung. Kemudian Awang Sulung dihantar mengaji Quran dan merawi di rumah Tuan Kadi Alim. Awang dapat membaca hingga khatam pada malam ketujuh. Seterusnya Awang Sulung diajar ilmu bahasa akal dan bahasa Arab di rumah Tuan Malik Kecil. Dalam masa yang singkat sahaja Awang Sulung dapat menguasai ilmu yang dipelajarinya.
Awang Sulung kemudian diajar ilmu persilatan oleh bapa saudara yang memeliharanya, Datuk Batin Alam. Sesudah mahir, Awang Sulung dikhatankan oleh Datuk Mudim Raja dalam satu majlis yang gemilang. Setelah sembuh daripada khatan, tukang mengasah gigi dipanggil ke istana. Baja kayu disapu ke gigi Awang Sulung menjadikan sesiapa yang terpandang Awang Sulung akan terpikat.
NILAI MURNI
  • Kasih sayang

Contohnya: Datuk Batin Alam amat mengasihi anak saudaranya Awang Sulung Merah Muda menyebabkan perhatian dan segala ilmu diberikan kepada kanak-kanak itu.

  • Tanggungjawab

Contohnya: Datuk Batin Alam memberikan pendidikan hal berkaitan dunia dan akhirat kepada Awang Sulung Merah Muda.

  • Ketaatan

Contohnya: Awang Sulung Merah Muda taat kepada arahan bapa saudaranya kerana dia mengetahui tindakan bapa saudaranya untuk kebaikannya juga.

PENGAJARAN

  • Kita perlu bertanggungjawab terhadap saudara yang terdekat

Contohnya: Datuk Batin Alam mengambil keputusan memelihara Awang Sulung Merah Muda setelah kedua-dua orang tua kanak-kanak itu meninggal dunia.

  • Kita hendaklah memberi ilmu yang secukupnya kepada anak-anak

Contohnya: Datuk Batin Alam memberi ilmu dalam hal berkaitan dunia dan akhirat kepada anak angkatnya, Awang Sulung Merah Muda.

  • Kita hendaklah patuh kepada kedua-dua orang yang lebih tua

Contohnya: Awang Sulung Merah Muda patuh setiap arahan dan nasihat bapa angkatnya, Datuk Batin Alam

No comments:

Post a Comment